Gabrielle

Túraútvonalak a Káli-medencében

2017. június 17. - bgabrielle

A Balaton-felvidék egyik legfelkapottabb része az egykor Pannon-tenger által borított Káli-medence. A térség kedvelt turistahellyé vált az utóbbi időszakban: kerékpártúrák, boros pincék, jó minőségű szállások és vendéglátás, nyugalom, gyönyörű kirándulóhelyek - közel a Balaton partjához. Ha nyáron vagy épp ősszel tervezel arra menni, az alábbiakban néhány tippet adok arra, mit érdemes megnézni.

Nyár elején a Káli-medencét tűztük ki úticélunknak, és a helyi nevezetességgekkel ismerkedve az interneten, két biciklis túraútvonalat állítottunk össze magunknak, ami alapján érdemes lehet bejárni a környéket. Az útvonalakon lehet változtatni, függ persze attól, kinek, mi a kiindulási pontja vagy mi érdekli jobban, esetleg kevésbé, de lényegében lefedi a Káli-medence főbb látványosságait, így segítség lehet azoknak, akik a térségbe tervezik a kikapcsolódást.

Első túraútvonal - hossza oda-vissza: ~ 30 km, öt állomást érint

Az első, általunk összeállított túraútvonal kiindulási pontja Zánka. Azért választottuk ezt a települést, mert vonattal könnyen megközelíthető település, biciklit is könnyen lehet bérelni, és a szállás is ide lett volna közel.

Zánkától az első megálló a monoszlói Hegyestű Geológiai Bemutatóhely. A Hegyestű 337 méter magas bazalt vulkán, hazánkban egyedülálló látványt nyújt a kihűlt láva alkotta függőleges oszlopaival. A korábban kőbányaként funkcionáló vonulat tetejéről gyönyörű kilátás nyílik a Balaton-felvidékre. A helyszínen még bel- és kültéri kiállításokon is részt vehetünk látogatóként.

Monoszlóról továbbhaladva Köveskál kedvelt városába érkezünk. A kis falut a Káli-medence szíveként is emlegetik. Kedvelt a turisták körében, rendkívül jó borászatok, vendéglátó- és szálláshelyek találhatóak itt, leghíresebbek közülük a Kővirág Étterem és a Káli Art Inn, de a neten böngészve ezeken kívül is nagyon kedvelt kis éttermeket és szállásokat találhatunk.

Köveskálnál a túránk feléhez érkezünk. Ha akarunk, akár vissza is fordulhatunk, de ha még van kedvünk és energiánk, elkerekezhetünk a szentbékkállai kőtengerig, útba ejtve a töttöskáli templomromot. A szentbékkállai kőtenger az egyik legjelentősebb geológiai értéke a medencének. Itt láthatóak a legkülönlegesebb kősziklák, mélyedéseikben különböző növényekkel megtelepedve.

Második túraútvonal - hossza oda-vissza: ~ 25 km, hét állomást érint

Második túránk kiindulópontja Révfülöp, ahonnan egyenes út vezet a kővágóörsi kőháthoz. Itt is egy kőtengert csodálhatunk meg. A Pannon-tenger általi homok vulkanikus utóműködés hatására megkövesedett, amit aztán malomköveknek bányásztak ki.

Kővágóörstől nem messze található a Káli-medence legnagyobb vízimadár-lelőhelye, a Kornyi-tó. Érdemes ide is kilátogatni ha a közelben járunk: a vízimadarak mellett akár struccokat is láthatunk, illetve a horgászatot kedvelők horgászni is tudnak itt.

A túra fele a kékkúti Theodora-forrásnál ér minket, ahol egy picit kipihenhetjük magunkat, illetve megkóstolhatjuk és felfrissülhetünk a híres ásványvíztől.

A kirándulás második felére Salföld, Ábrahámhegy és Pálköve település maradt hátra. Salföldön szintén látható egy nevezetes kőtenger, de itt tekinthető meg a salföldi major is, ahol magyar háziállatok és gyógynövénykertek között bolyonghatunk, vagy akár lovagolhatunk is, ha épp ahhoz van kedvünk. Ábrahámhegy települése több borászatot is rejt magában, illetve jó elhelyezkedése miatt gyönyörű látképet tár elénk. Révfülöp irányába visszatérve, Pálköve településén megállva elsétálhatunk a Rákóczi-forrásig vagy megtekinthetjük a Bajcsy-Zsilinszky emlékházat.

A fenti útvonalak szabadon változtathatóak, de igyekeznek lefedni a főbb látványosságokat a térségben. Az említett nevezetességek mellett a gyönyörű táj, a környék színes falvai, a jó borászatok, a természeti értékek közelsége és a balatoni hangulat az, ami idevonzza a látogatót.

Címfotó: erdekesvilag.hu, @Gabor Bercsi Photography
Képek forrása: bfnp.hu

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.