Gabrielle

Dera-szurdok: egy kis Svájc Pilis szívében

2017. június 04. - bgabrielle

Budapesttől nem messze, kicsivel Pomáz után kezdődik az a turistaútvonal, ami a sokszor "egy darabka Svájcként" emlegetett Dera-szurdokba vezeti a látogatókat. Ezt a helyet a Pilis egyik leghangulatosabb és legromantikusabb patakvölgyeként tartják számon. A Pilis leghosszabb folyója, a Dera patak vájt itt 1-1,5 km hosszú és nagyon meredek völgyet magának.

A szurdok alsó részénél, ahonnan a mi túránk is indult, egy nagy tisztás terül el, ahol piknikezni, bográcsozni, vagy éppen szülinapi zsúrozni lehet (mi például ilyenbe csöppentünk bele :)). Innen egy fahíd választ el a túra tényleges indulási pontjától. Már az elején kiderül, hogy itt bizony nem csak egy kényelmes kis sétát fogunk tenni, hanem gyönyörű látványban lesz részünk végig: a patak vájta völgy már itt is látszik, alattunk mélység, felettünk pedig meredek sziklafalak terülnek el.

Figyelni is kell, mert sokszor keskenyebb utak mentén tudunk csak végighaladni a szurdokon: több helyen kövek, kisebb szintemelkedések és sok kidőlt fa szeli az utunkat.  A patak felett hidakon tudunk átmenni, ami még hangulatosabbá teszi a már magában is gyönyörű tájat.

Az általunk követett kék jelzésű turistaútvonal Pilisszentkereszt irányába visz. A faluba beérve, átszelve a főutat, a Magyar Zarándokútra rákanyarodva mentünk tovább, egészen a Szentkútig. A Szentkút csodatévő helynek számít, vizéből többen is mernek és visznek haza. A helybéliek felépítettek ide egy kisebb kápolnát, valamint pihenőhely is kialakításra került. Itt mi is tartottunk egy kis pihenőt, majd felfrissülve a hideg szentkúti víztől, folytattuk utunkat visszafele, a szurdok bejáratáig. A Szentkúttól lefele haladva egy kevésbé kialakított, keskeny kis erdészeti útvonal vezet vissza a tisztáshoz.

Mi ezt a ~6 km-es túrát három óra alatt tettük meg, de többször megálltunk fényképezni és pihenni is közben. Tényleg gyönyörű a szurdok, felszabadító a patak mellett sétálni, miközben hatalmas sziklák vesznek körbe minket. Néhány helyen, főleg a szurdok elején, kisebb táblák hívják fel a turisták figyelmét arra, hogy a kivájt meredek falakon triász időszakban képződött mészkövet is felfedezhetünk, így még különlegesebb erre járni és megcsodálni ezeket a képződményeket.

Szerintem nagyon kellemes kis túrát lehet itt tenni, bátran ajánlom azoknak is, akik egyébként nem szoktak ilyen helyekre járni, mert könnyen teljesíthető - nem mellesleg, a mostani meleg napokban nagyon jó szabadtéri program is, hiszen az erdő eléggé hűvös, így az időt is jobban el lehet viselni a fák között.

Megközelítés (forrás: kirándulástippek.hu):

Autóval: Pomáz felől Pilisszentkereszt előtt kb. 2 km-re balra ágazik le egy aszfaltút a Szurdok alsó végénél lévő parkolóhoz. Sajnos tábla nem jelzi, szóval legyünk figyelmesek, Pomáz felől jőve a 15-ös kilométerkőtől 3-4 méterre balra kell lekanyarodni.

Tömegközlekedéssel: A pomázi HÉV állomástól induló autóbusszal tudunk Pilisszentkeresztig utazni, ahogy beérünk a faluba, az első megállónál szálljunk le, és a bal oldalon találjuk a Szurdok felső végéhez vezető kék jelzésű turistautat.

A túra során mi a kék vízszintes sávos, sárga keresztes, majd kék keresztes turistaútvonalat követtük: map1.jpg

Ha Ti tudtok esetleg ajánlani még jó kirándulóhelyeket Budapest környékén, akkor írjátok meg kommentben! Hátha aztán később abból is születik egy kis cikk, hogy aztán minél több emberhez eljuthasson.. :)

A  bejegyzésben szereplő képek a szerző tulajdonát képezik, azok közzététele a szerző beleegyezése nélkül tilos!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fülesboci 2017.06.05. 10:07:06

Térképet, ha lehetne

bgabrielle 2017.06.05. 10:18:32

@fülesboci: A cikkhez mellékeltem egy turistatérképet és a helyszín megközelítését is beleraktam.

Burgermeister 2017.06.06. 08:08:09

Gyönyörű hely!!! Spartacus ösvény szintén klassz, Holdvilágárok szintén.

eyr750 2017.06.19. 19:42:42

Szép hely, jó cikk - kivéve a svájci hasonlatot. A Pilis egyedülálló, semmi máshoz nem hasonlítható.