Gabrielle

Egy reggel a háziorvosnál

2017. november 11. - bgabrielle

doc.jpg

Egész délelőtt folyamatosan csörög a telefon a rendelőben.

A doktornő és az asszisztens nem tudják felvenni, mert sorra látják el a betegeket: bár labor elvileg reggel hét és nyolc óra között van, de még fél kilenckor is vérvételre és EKG-re rohangál az asszisztens. Én a rendelés megkezdését követően fél órával érkezem. Már legalább öten vannak előttem. Időpontra kell jönni, de nekem nem sikerült szereznem. Próbáltam otthonról telefonálni, de senki nem vette fel a telefont fél óra alatt, így átmentem személyesen, hátha. Természetesen mivel nem időpontra érkezem, nem is hívnak be egyhamar - ez kb. azt jelenti, hogy több, mint három óra múlva kerülök sorra. Tény, ha ez a szabály, hát ez a szabály, kell időpont. Ugyanakkor hogyan szerezzek, ha nem veszik fel a telefont? 

Míg ott voltam, sokat gondolkodtam az alatt a három óra alatt ezen. Hogy lehetne jól kitalálni ezt az időpontosdit? Hiszen az ember nem időpontra lesz beteg. Ha már megbetegedtem, jó lenne minél előbb, hogy lásson egy orvos. Időpontot nem tudok kérni kb. már aznapra sem, mondván "9 és 13 óra között negyedóránként vannak páciensek beírva" (bár ennyi beteg azért nem fordult meg a váróban); de másnapra sem tudok, mert akkor is tele van a naptár - és ugye a telefont se veszik fel egyhamar. Viszont ha beteg vagyok és táppénz kell, sem várhatok kb. egy hetet, mire kapok időpontot - így hát kénytelen vagyok kivárni azt a három órát, hogy utána kb. 10 perc alatt végezzek. Ha viszont sikerülne időpontot szerezni, sem tudnék időben bemenni a doktornőhöz, mert: 

- az ismerősök, a már nyugdíjba vonult doktornő, barátnők, és a sűrűn látott idős nénikék, időpont nélkül bármikor bemehetnek
- hosszú sorok állnak sorba receptért és influenza elleni védőoltásért, amit szintén meg kell írni / be kell adni.

Valahogy külön kéne választani a receptírásos, "bejöttem-mert-itt-legalább-pár-percet-foglalkoznak-velem", "tényleg-valami-gyanús-betegség-elkapott-és-ki-kéne-vizsgálni" és "bejöttem-mert-adminisztráció-miatt-muszáj-vagyok-egyébként-otthon-kúrálnám-magam" pácienseket. Illetve, a telefonra is kéne egy külön ember, mert ott is rengetegen érdeklődnek időpont után, vagy jelentik, hogy betegek. Talán jól mutatja az alábbi párbeszéd azt, mennyire zsúfolt egy ilyen rendelés (főleg így tél felé, amikor a fiatalok is gyakrabban mennek be megfázás miatt):

- Asszisztens: Rengetegen vannak.
- A: De nagyon rosszul tetszik lenni? 
- A: Nem tudna inkább holnap bejönni? 
- A: Addig ki tetszik bírni, ugye, nem lesz nagyobb baj? 

Míg ott ültem, az emberek figyelésével szórakoztattam magamat. Minden rendelési időben megfordul az idős néni, aki összetalálkozik a szomszédasszonyával és hangosan megbeszélik az őket ért traumákat. Aztán van az a mosolygós néni is, aki  szóba elegyedik a mellette ülő fiatal párral, akiknek elmeséli, milyen betegségei vannak, és előkerül az a baromi vastag receptkupac, amire mi hüledezünk, de valószínű a 60%-a csak a jól bejáratott gyógyszeripar gazdagítása miatt lett felírva - szegény néni egészségének és pénztárcájának kárára. Mindig megjelenik egy várandós nő is, akit az idős nénik jól kikérdeznek arról, hányadik hétben jár, biztos, hogy akarja-e az influenza elleni védőoltást, és ugyan már, miért nem kopog be, ha már időre jött (ebben mondjuk igazuk van). Ott vannak még a mobilozós, egyre feszültebb, de betegek és ezért kivárják a sorukat fiatalok - köztük én is. 

Mivel túl hosszúnak tűnt a várakozási idő, páran még reggel 9-kor hazamentek, hogy majd visszajönnek 11-re. Én még mindig ugyanott ültem, amikor később visszaérkeztek a korábban elmenők. Természetesen behívták őket, pedig semmivel se volt kisebb a sor, mint akkor, mikor hazamentek. A rendelés vége előtt 15 perccel engem is behívtak, végre. Gyorsan elmondtam a panaszom, valószínűleg látták rajtam a határozottságot, hogy miért jöttem, így hamar végeztünk. Kedvesek voltak, amihez szerintem nagy önfegyelemre volt tőlük szükség. 

Rengeteg a beteg, mindenki más miatt jön el, ugyanakkor nagyon kevés az emberi kapacitás minderre. Mint ügyfél, nem szolgál túl nagy élménnyel az egész, és a kivételezés sem segít a menetrend, 'időpontosdi" betartásán. De ki kell bírni, mert más nincs. Mikor végeztem, négyen maradtak utánam.

A telefon még mindig csörgött, folyamatosan.

 

Kép forrása: Pinterest

A bejegyzés trackback címe:

https://gabrielle.blog.hu/api/trackback/id/tr5913236355

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

efi 2017.11.11. 21:15:14

Kell egy sorszám osztó automata, ennyi. Az is tud időpont adni. Aztán akkor 2-3 órát nyugodtan le lehet lépni.
A másik meg: nagyon kár volt a sok okostojásnak leszavazni anno a vizitdíjat. Amíg volt, öröm volt abban az 1-2 hónapban dokihoz menni. Az összes ráérős öregasszony eltűnt.

2017.11.11. 21:24:26

@efi: egyetértek

Továbbá: több háziorvosi szoftver alkalmas rá, hogy Interneten keresztül időpontot foglalj. Jó, ez a dokinak pénzébe kerül, de van ahol jól működik. Két fél kell hozzá, a betegnek is együtt kell működnie.

Továbbá: rosszkorra időzítetted ezt a cikket. Jelenleg a háziorvosnál pont a várakozási időt növelő változások zajlanak.

káposzta 2017.11.11. 21:59:16

Szerintem az egészségügyben a legnagyobb gond nem a pénztelenség vagy a rossz szervezés, hanem az, hogy az egész rendszer nem is akar fejlődni, NINCS IS TISZTÁBAN AZZAL, hogy fejlődnie kéne. A beteg olyan, mint az apró, amit bedobnak az automatába - ha nem dugul el a rendszer, akkor alul kiköpik (jó esetben) gyógyultan, leggyakrabban ugyanolyan vagy rosszabb állapotban. Az orvos vizsgál, a nővér nővérkedik, a kórházak vezetése az életéért küzd, de valójában senki nem csinál azért semmit, hogy jobb legyen a helyzet. A megoldás az lenne, hogy a beteg szempontjából is végignéznék az egész folyamatot, lerombolnák, felégetnék, megsemmisítenék az egész meglévő rendszert, és teljesen újat építenének.

Ártatlan leányka 2017.11.11. 22:13:43

@efi: Pont az öregasszonyokra nem vonatkozott, hisz biztos volt olyan krónikus betegségük, ami miatt a kedvezményezett csoportba tartoztak, akiknek nem kellett fizetni. Max addig nem mentek naponta, amíg rá nem jöttek, hogy nem kell fizetniük.

@káposzta: Szép gondolat, de lázadás lenne belőle. Az időpontfoglalás is pár éves találmány. Olyan 15 éve konkrétan lincshangulat volt a rendelőkben mikor kikerült egy tábla, hogy a rendelés x órájában csak időpontra érkezőket fogadnak.

A cikkhez hozzászólva pedig külföldön erre a problémára van egy ápoló végzettségű telefonos, aki fogadja ezeket a hívásokat, és felméri, hogy sürgős eset vagy megfázás, tanácsokkal lát el illetve időpontot foglal ha szükséges.

Itthon egyszerűen erre nincs pénz. Egy egyszerű írnokra sem, akinek csak annyi dolga lenne, hogy beírja a gépbe, amit az orvos mond, receptet nyomtat, leletet scannel és egyéb "irodai adminisztrációs" tevékenység. Jelenleg ezeket az ápoló végzettségű asszisztens látja el, aki egyébként a kontroll vizsgálatokat (vércukor- vagy vérnyomásmérés) tudná intézni, vagy a vérvételt, oltást vagy a seb átkötözést egy másik helységben, amíg a tényleges ellátás folyna az orvossal a fő helységben. De nincs rá pénz. Sokan nem tudják, de a háziorvosoknál praxispénz van, ami egy marha nagy összegnek tűnik, mert olyan 1500 főre (egy átlag praxisméret) 1 millió forint körül van havonta. Viszont ezt a pénzt azok a háziorvosok kapják, akik szerződve vannak az önkormányzattal vállalkozásként. Ebből az összegből fogják fizetni a saját, az asszisztens, a takarító (kötelező) fizetését, a rezsi számlákat, a cégeket érintő összes adót, mint iparűzési és hasonlók. Céges autót vagy motort kell fenntartani ebből, mert nem lehet azt mondani a betegnek, hogy nem megy ki házhoz, mert nem jár a busz vagy messze van biciklivel. Aztán ott vannak olyan apróságok, mint fertőtlenítő szer, kötszerek, cukormérőhöz tesztcsík és egyéb olyan fogyóeszközök, amiket ugyanannyiért kap az orvos, mint a beteg ha bemegy a patikába. Néhány évente fel kell újítani a számítógépeket, az ekg-t szervizeltetni kell, a nyomtató is szeret tönkremenni. Ezt mind a praxis pénzből kell fedezni. Már is nehéz kigazdálkodni egy plusz ember bérét. (mert a munkáltató összegre gondoljunk, ne a te megkapott bruttódra)

Egy szónak is száz a vége. Inkább értékeljük, hogy nap végére is tud még kedvesen fogadni az orvos, sőt, még aznap bekerülsz ha odaülsz. Már megint külföld, de ott ez nincs így, mert ott kötelező egy beteggel 20 percet foglalkozni, ami itthon elképzelhetetlen pl influenza szezonban, amikor 80-an ülnek a váróban és 4 óra a rendelés (mert a további 4 órában a lakásokon várják az orvost az ágyhoz kötött betegek).

apro_marosan_petergabor 2017.11.11. 22:32:35

Nem tapasztaltam ilyen gondot. 1/2-órán belül mindig sorra kerültem.
Persze vannak ügyes s kevésbé ügyes háziorvosok, türelmes és kevésbé türelmes betegek, s vannak olyanok is akik erről hosszú cikket írnak...

2017.11.11. 23:00:36

@apro_marosan_petergabor: ...és vagy te, a tudjuk ki :)

@Ártatlan leányka: ha jól emlékszem, havi egy megjelenés volt ingyen az említett öregasszonyoknak, de az is csak úgy, hogy be kellett fizetni, később visszakapták. tehát emiatt igenis működött a szűrő, 40 %-kal csökkent az orvos-beteg találkozások száma, ami nagy eredmény volt

2017.11.12. 08:17:04

Nálam senki nem gyűlöli jobban a magyar egészségügyet, szóval nem mentegetésből írok. A vázolt problémák egy része emberi tényezők, amit egy kis szervezéssel szabályok betartásával meg lehetne oldani. Sajnos sokszor saját magukkal szúrnak ki a rendelőkben, hogy nen csinálnak valami rendszert. Ez nem pénzhiány, nem létszámhiány, hanem a fasultság.

Mr. Waszabi 2017.11.12. 08:17:40

Bizonyos, hogy nem egyszerű egy praxist ellátni. Vannak, akikhez ki kell menni az orvosnak, plusz fogadnia kell a rendelőben a járóképes betegeit is. Nálunk a rendelési idő első 2 órájára nem lehet időpontot kérni (azaz, 8-tól), így aki munkába menne, az is sokat veszít. Az orvos is munkaidőben dolgozik, tehát nincs ideális megoldás. Talán, ha weben is lehetne konzultálni az orvossal, az esetleg az esetek egy részét megoldaná (amikor nincs szükség fizikai vizsgálatra).

vizsla_barat 2017.11.12. 08:17:44

@Ártatlan leányka: nálunk USA-ban van 3 orvos egy praxisban. Kb 15 vizsgáló. 10 nővér. Behívnak. A nővér vagy a nurse practitioner megvizsgál. Van úgy hogy az orvos be se jön. Tehát ez is mint minden szervezéssel megoldható. Ha nincs időpont ott az urgent care vagy az ER.

nyílméregbéka 2017.11.12. 09:41:31

A mi háziorvosunknál hálistennek ekkora tömeg nincsen, de azért voltak érdekes helyzetek. Sokszor van, hogy odamegyek, leülök, eltelik ötven perc, senki nem megy be, nem jön ki, majd az 50. percben a rendelőből kitotyog egy bácsika/nénike. Ötven percig volt bent!!! Hát mi az istent kell ötven percig ülni egy háziorvosi rendelőben? Nyilván az élettörténetét mesélte, mert ismerős/régi haver, a doki pedig nem rakta ki, hogy bocsi, de kint is várnak.
Na, mikor ilyesmi már többször megtörtént velem - tudj'isten, valahogy nem esik jól lázasan, megfázva órákat várni - akkor kitaláltam, hogy a rendelés VÉGÉRE megyek oda. Mert este 19.20-kor hirtelen ráébred a doki, hogy vazze, mindjárt vége a rendelésemnek! És pikkpakk elkezdi "kiszórni" a betegeket, 3 perc alatt végezve egy emberrel, így csak 40 percet kell várnom.
Szóval ez a megoldás, mindig a rendelés utolsó órájában kell menni, mikor már nem engedheti meg magának a doki a tökölést, vagy a ráérős nyanyákkal való beszélgetést.

SenkiAkiAlfonz 2017.11.12. 09:41:49

Egy vizsglat lehet 15 perc is meg 45 is... Eleg nehez tartani az idopontokat... Ez nem kerekcsere, hog egy kerek 5 perc....

2017.11.12. 09:52:38

@vizsla_barat: ha ennyi ember van egy praxisban, már nem a szervezésről van szó, hanem a pénzről
Ártatlan leányka tökéletesen elemezte a helyzetet. Egy-egy orvos nővér telik ki most egy átlagos praxis finanszírozásból. Az orvosírnok, adminisztrátor már nem. Pedig rá lenne a legnagyobb szükség.
Az ETÉR-rel (e-recept) egyelőre csak rosszabb a helyzet, nőtt a várakozási idő, tarthatatlanok az előjegyzések.

SenkiAkiAlfonz 2017.11.12. 09:57:48

Vizsla_barat ezeknel az ameriaki es hasonlo osszehasonlitasoknal azt is mindig irjatok oda, hogy mennyi biztositast fizettek egy honapba.... Nagyon nem mindegy, hogy havi 10 000Ft-ot vagy 50-100.000Ft-ot... Ha itt is fizetne egy atlag keresetu ember 200 euro korul havonta itt is lenne egy orvos aki csak az idopontra jottekkel foglalkozik meg egy masik aki a tobbiekkel....

öreg baka nem rakéta 2017.11.12. 10:21:30

Sajnos a gyermekem beteg és a gyógyszereit , pontosabban a receptet emailben kérheti, ott a rendelőben kezébe nyomják. Évek óta szedett gyógyszerek, amit élete végéig kell szednie. Nem kell sorbaülnie, nem tart fel senkit,nem terheli ok nélkül az orvost. Nem tudom ez mennyire legális, de bevált.
Ha én megyek a háziorvoshoz, (kétévenként,) az pénteken már nem igazán van bennt, máskor meg betegnél van, a duma. A négyórás rendelése igy sikeresen 2-2,5 óra.....

2017.11.12. 11:19:24

@öreg baka nem rakéta: nem legális, szódával elmegy, értsd én szeretném, ha legális lenne. Kedves öreg baka! Ha egyszer, csak egyszer fognának össze a betegek az orvosokkal és nem hagynák, hogy egymásnak ugrasszák őket, hol ezért, hol azért, akkor mindenki elégedettebb lenne, ezt elhiheti. Ne bántsa azt az orvost, akinek a teljes munkájára nem lát rá. Kérem.

efi 2017.11.12. 12:14:47

@nyílméregbéka:
Én is mindig a végén megyek, meg minden olyan helyre is, ahol nincs időpont kérés.
Okmányirodában fél 5 után még az addig vakarózó 2. dolgozó is beült, nehogy túlórába essen a csapat.

Kari22 2017.11.13. 15:47:01

Az én háziorvosomnál rendben mennek a dolgok. 8-10 éve vagyok ott, évente kb 4-5 alkalommal látogatom meg. Sosem kellett még 40 percnél többet várnom. Még megfázós időszakban sem, amikor nagyon sokan voltak. Nem vagyok kivételezett. A többiek se a váróban töltik a napjaikat. Lehet ezt normálisan is csinálni. Amikor helyettesítés van és másik dokihoz kell mennem, az már gáz. Az én dokim mindig ugyanabban a hónapban megy szabadságra. Akkor nem szabad betegnek lenni! A finanszírozás és a szabályozás rendszere miatt már csak a körzetből vesz fel új betegeket. (kötelező neki) Én nem lakom a körzetében, de a praxisának az elején sikerült bekerülnöm hozzá, amikor még nem volt meg a max beteglétszáma.
A titok abban van, hogy ő tényleg szolgáltatásnak tekinti a munkáját. Akinek csak beutaló, recept, vagy táppénz papír kell, az ne várjon. Az asszisztens 10 percenként kijön és megkérdezi a várakozókat, hogy kinek miben tud segíteni. És segít is. Csak az megy be az orvoshoz, akit meg kell vizsgálni. Egy vizsgálat csak pár perc. Pörög a rendelés. A körzetes nyugdíjasokhoz kiviszik az állandóan szedett gyógyszerek receptjeit. Ők emiatt nem járnak be a rendelőbe.
süti beállítások módosítása