Gabrielle

Mi bosszant az álláskeresésben?

2017. február 26. - bgabrielle

negativvel.jpg

Az álláskeresés pozitívumai cikk után gondoltam, hogy írok pár gondolatot azokról a dolgokról is, amik eléggé frusztrálják az embert álláskeresés közben. Inkább csak tanulságként írom le és picit a toborzási munkatársaknak címezve is, hátha valaki ezt olvasva végiggondolja a saját kiválasztási folyamatukat és azt, hogy min kéne javítaniuk (ha persze van ilyen). 

Visszajelzés hiánya, idő

Az egyik legnyomasztóbb dolog bizonytalanságban lenni. Amikor az ember új munkát keres, általában több, neki tetsző pozícióra is beadja az önéletrajzát és aztán várja, hogy behívják valahová, vagy visszajelzést kapjon a beadott pályázatára. Rengeteg esetben jártam úgy (igazából az esetek 90%-ban), hogy nem jeleztek vissza a cégek arról, hogy mi lett a pályázatom sorsa. Tudom, rengetegen pályázhatnak egy adott pozícióra és nagyon sok idő lehet feldolgozni a beérkezett pályázatokat, ugyanakkor mégis van, akik meg tudják oldani, hogy egy sablon e-mailt visszaküldve tájékoztassanak arról, hogy a kiválasztási folyamat következő körébe nem kerültem bele. Szerintem nagyon jó lenne, ha ezt a szokást sok cég felvenné, mert abszolút nem szimpatikus, amikor nem kapok semmiféle visszajelzést sem, hiszen közben várom – vagy épp azt gondolom -, hogy épp kiválasztanak és lehet esélyem. Ha tudom, hogy biztosan nem, akkor újabb és újabb pozíciók után nézek, nem reménykedve a korábbiakban.

Az is nagyon fontos, hogyha online felületen kell jelentkezni az állásra, és a cég egy webes plug-in-t használ, akkor az olyan értesítő vagy épp jóváhagyó e-maileket küldjön az e-mail fiókomba, ami egyértelműen értelmezhető és nem megtévesztő üzenetet foglal magába. Pl. sosem értettem a „Jelentkezés megerősítése” e-mailt mindenféle megerősítés gomb nélkül. Felhasználó szinten sokkal egyértelműbb lenne egy olyan e-mail, amiben a „Jelentkezése megerősítésre és elfogadásra került” szöveg szerepel.

A visszajelzésekhez sorolnám még azt az e-mail üzenetet, amit akkor kapok, ha telefonon felhív a HR munkatárs, és megbeszélünk egy időpontot egy találkozóra. Ilyenkor mindenki küld egy emlékeztető e-mailt vagy meghívót a jelentkező félnek – viszont ha ez kimarad, szerintem nem túl jó dolog. Szerencsére ez csak egyetlen esetben fordult elő, ugyanakkor abban az egy esetben is zavart, hiába jegyzeteltem fel, hova, mikor, kihez kell menjek; a legbiztosabb mégis csak az, amikor a cég részéről kapok egy mindent összefoglaló üzenetet arról, hogy hol, mikor és kit kell keressek. Így biztos nem felejtem el és nem tévesztek el semmit.

Az meg mindenképpen elszomorító, amikor visszajelzést vagy ajánlatot ígérnek, és az ígért dátum után egy héttel sem jelentkeznek és az ajánlatot sem küldik meg. Ilyen esetben szerintem az ember nem is fogja ajánlani a céget senkinek, hogy odamenjen interjúra. Hiszen ha már nekem kell utána érdeklődni, hogy ugyan, hol van az ígért ajánlat, akkor az már olyan kellemetlen..

Szintén vicces kategóriába tartozik az, amikor a jelentkezésemet követő 3. hónapban hívnak fel azzal, hogy aktuális-e még a pályázatom. Egyrészt, három hónap alatt remélhetőleg már találok állást, másrészről pedig tényleg ennyire fontos a cégnek a saját pozíciójának betöltése, hogy csak ennyi idő múlva hív fel? (Tudom, tudom, addig biztos meghallgattak másokat, és nem találtak jobbat....?)

Ne hagyj egyedül!

Több kiválasztási folyamat esetén előfordul, hogy valamilyen esettanulmányt vagy logikai feladatot kell megoldani. Találkoztam ilyenekkel is, és nekem picit fura volt, amikor a feladatmegoldás során többünket egyedül hagytak egy kis tárgyalóban. Azt gondolom, hogyha én is rászánom azt a fix időt a kiválasztásomra, a HR-es feladata az, hogy ő is ott legyen abban az egy órában mellettünk. Volt más eset, amikor pl. ott volt mellettem az interjún a szakmai vezető és HR-s kolléga is, így ha bármi kérdésem volt a feladattal kapcsolatban, nyugodtan tudtam kihez fordulni, de amikor egyedül hagynak, mindenféle eszköz nélkül (kellett volna számológépet hozni, de ha lefelejtették a levélről, nyugodtan használjunk mobilt), az nem tűnt túl szimpatikusnak és profinak számomra. Itt is tudom, hogy rengeteg feladata van ilyenkor a szakembernek a mi felvételiztetésünkön kívül is, ugyanakkor ez is a munkája része, és amíg bent ül velünk és esetleg néha kérdeznénk tőle valamit, közben tudna a saját dolgával is foglalkozni. Nagyon fontos az első benyomás, így minden apróságra érdemes figyelnie a cégnek is! (Persze ez lehet szubjektív, lehet valakit ez a megoldás abszolút nem zavart volna.)

Ha én várhatok, ő miért nem vár pár nappal többet?

Nem feltétlen negatívum, ugyanakkor elgondolkodtatott az, hogy amíg én akár heteket várok arra, hogy az önéletrajzom beadása után visszajelezzenek vagy felhívjanak (jó, persze, tudom, hogy sok a jelentkezés és valahol még össze is gyűjtik a CV-ket és csak egy bizonyos idő után nézik meg az összes jelentkezést egyszerre), miért van az, hogy amikor ajánlatot kap az ember, annak elfogadására vagy elutasítására csupán 3-4 napot kap? Nem azért, mert mondjuk ne lehetne akár egy vagy két nap alatt dönteni egy pozíciót illetően, ugyanakkor lehet, hogy pont pár nap eltéréssel kapna az ember két helyről is ajánlatot, vagy várna még egy hetet és kapna még plusz 2 ajánlatot, hogy több hely közül dönthessen, de erre lehetőség nagyon kevés esetben alakul ki. Az ajánlat megkapása után nagyon gyorsan döntést kell hozni, miközben akár mi is szemezgethetnénk a beérkezett ajánlatok közül egy hétig, mint ahogy a cégeknél sok esetben előfordul.

Összességében a mostani álláskeresésem kapcsán több jó példával találkoztam, mint negatívval, ugyanakkor ahol a negatív példák felmerültek, nem folytattam a kiválasztási folyamatot, visszamondtam a céggel való további együttműködést akkor is, ha ők viszont szerettek volna további körre behívni. Éppen emiatt gondolom azt, hogy érdemes odafigyelni a jelöltekre, még akkor is, ha sok idő, hiszen az emberi erőforrás rengeteget jelent egy cég életében. Ráadásul az e-mailes visszajelzések vagy feladatmegoldás során HR-s támogatás nagyon egyszerűen, akár gyakornokok alkalmazásával is megoldható, így a cégnek is kevesebbe kerül ezen „feleslegesnek tűnő” dolgok kivitelezése, és a munkakereső is pozitívabb élményekkel és benyomásokkal menne haza.

Te milyen problémákkal találkoztál a kiválasztásod alatt? Mik voltak a benyomásaid? 

Üdv, Gabrielle

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu